« Tilbake til kursoversikten

Likviditetsstyring

Hva er forskjell på styring av arbeidskapital og likviditet? Hvordan kan en bedrift ha god lønnsomhet, men dårlig likviditet? Hva kan gjøres i slike situasjoner? På kurset får du mange eksempler fra virkeligheten og nyttige tips.

Ha kontroll på dine omløpsmidler og kortsiktig gjeld

Du får en gjennomgang av hele verdikjeden i salgsprosessen, fra kunden bestiller til pengene er på konto. Vi ser på alle forhold som påvirker denne prosessen fra et praktisk synspunkt. Varelagerstyring er et særs komplekst fagområde. Likevel er det mye som kan styres slik at bedriften enklere får bedre kontroll og oversikt.

Innkjøp og leverandørstyring er omfattende tema som krever mye datafangst og stram oppfølging. Her får du tips til hvordan du kan gjøre dette enklere.

Vi krydrer med en liten touch av LEAN, humor og mange eksempler fra virkeligheten. Deltakerne blir bedt om å komme med en utfordring fra sin bedrift som vi skal prøve å få løst i løpet av dagen. Du vil få en rekke praktiske tips som du kan ta med deg tilbake til din arbeidshverdag.

Innhold

  • Styring av arbeidskapital og likviditet - hånd i hånd
  • Hvilke av bedriftens formaliteter må på plass?
  • Hva er effektiv kredittid og hva påvirker denne?
  • Fra faktura til penger på konto - best practice
  • Organisering av innkjøp og lager
  • Hvilke faktorer påvirker leverandørstyringen og hva kan vi gjøre?
  • Verktøy for styring av arbeidskapital
  • Mange praktiske eksempler som kan tas i bruk i egen bedrift

Kursinformasjon

Kursavgift

Pris: Kr 4 100,-

Meld på

Målgruppe

Økonomisjefer, regnskapssjefer, daglig leder i mindre bedrifter, og andre med administrative oppgaver.

Kursholder(e)

Autorisasjon

7 timer under fagområdet Annet

Tid og sted for Likviditetsstyring

StedHvorDatoTidspunktKommentarPåmelding
TrondheimScandic Bakklandet29. sep09.00-16.00 Meld på
BergenScandic Neptun24. okt09.00-16.00 Meld på
OsloBjørvika Konferansesenter AS27. okt09.00-16.00 Meld på