Sticos Fagstoff | Nyheter og fagartikler

Columbi Regnskap besto kvalitetskontrollen på første forsøk med Sticos Oversikt

Skrevet av Sticos | 09.des.2025 12:15:00

Columbi Regnskap har gjennomført kvalitetskontroll med Regnskap Norge (RN) med strålende resultat. Kontrollørene var imponert over nivået, systematikken og kvaliteten på arbeidet.

For de aller fleste regnskapsforetak er kvalitetskontrollen både nervepirrende og tidkrevende. Den grundige gjennomgangen av rutiner, risikovurdering, dokumentasjon, hvitvaskingstiltak, oppdragsavtaler og intern kvalitetskontroll krever god forberedelse. For Columbi Regnskap var det avgjørende å ha systemer og støtte som sikret at alt var på plass og etter boka.

Sticos Oversikt ble løsningen

Columbi Regnskap benytter Sticos Oversikt som sitt primære verktøy for kvalitetsstyring og intern kontroll.

Gjennom systematisk bruk av funksjonene i Sticos Oversikt har de:

  • Kartlagt og risikovurdert både kunder og egne prosesser
  • Fått på plass egne interne rutiner
  • Effektivisert onboarding av kunder med tilpassede sjekklister
  • Brukt oppdaterte og egentilpassede maler og skjemaer for oppdragsavtaler og fullmakter
  • Gjennomført intern kvalitetskontroll med et strukturert opplegg

I tillegg har de fått god støtte fra Sticos Fagsupport underveis i prosessen. Dette har vært særlig nyttig når det har oppstått spørsmål eller behov for noen å sparre med i arbeidet med å gjøre nødvendige tilpasninger og endringer. Av og til står man fast og kommer ikke videre. Fagsupporten gir ikke alltid svar med to streker under svaret, men de kan være til god hjelp for å komme på sporet av de rette spørsmålene å stille. 

Strålende resultat på kvalitetskontrollen

Columbi Regnskap la ned mye tid og ressurser i forkant, og samarbeidet med Sticos Fagsupport førte til en vel gjennomført og bestått kvalitetskontroll – på første forsøk.

Kvalitetskontrollørene fra RN fortalte at de var svært imponert og påpekte at de sjelden hadde sett et regnskapskontor som hadde en så komplett og systematisk tilnærming. Kontrollørene fremhevet spesielt hvor gjennomført bruken av Sticos-løsningene var, og at dette tydelig reflekterte god kvalitet i arbeidet. De spurte faktisk to ganger om Columbi Regnskap hadde benyttet Regnskap Norges veiledningstjeneste i forberedelsene – noe de altså ikke hadde gjort.

I tillegg til svært gode tilbakemeldinger resulterte kontrollen kun i 2–3 mindre mangler på oppdrags og kundenivå – et resultat som var over all forventning. Kontrollørene anbefalte klar godkjenning, og dette ble fulgt opp av Kvalitetskontrollutvalget med endelig vedtak om godkjenning uten noen videre oppfølging.

"Vi er utrolig fornøyde med Sticos Oversikt og Sticos Fagsupport. Løsningene har hjulpet oss å strukturere arbeidet vårt på en måte som både vi og kvalitetskontrollørene setter stor pris på. Vi kunne heller ikke vært mer fornøyd med oppfølgingen vi har fått underveis. Dette har vært en krevende, men også læringsrik og positiv opplevelse. Vi ser fram til å fortsette å bruke Sticos i vår hverdag. Det føles godt å ha tryggheten på at måten vi jobber på og systemene vi bruker også dekker kravene som stilles i forbindelse med kvalitetskontrollen."

– Trond Bjerk, daglig leder/kvalitetsansvarlig, Columbi Regnskap AS

Columbi regnskap benytter seg også av pakkeløsningen Sticos Komplett som har kursabonnement inkludert. Trond forteller han og andre ansatte har brukt kurstilbudet flittig for å holde seg faglig oppdatert i gjennom hele prosessen og ved andre anledninger. 

Les mer om Sticos Komplett her. 

Sticos Oversikt - Fagsupport inkludert i prisen

Sticos Oversikt er et komplett system for kvalitetsstyring og risikovurdering, spesielt utviklet for regnskapsbyrå. I kombinasjon med Sticos Fagsupport, som er inkludert i prisen og tilbyr rask og pålitelig rådgivning fra eksperter, gir løsningen trygghet og effektivitet i krevende prosesser som kvalitetskontroll.

Som kunde og bruker av Sticos Oversikt får man fri bruk av fagsupport inkludert i prisen. Sticos Fagsupport tilbyr rask og pålitelig rådgivning fra fageksperter når du som kunde trenger noen å sparre med.