Sticos Fagstoff | Nyheter og fagartikler

Er siste rest av moms-sølet i bedriftskantinen tørket opp?

Skrevet av John Skogan | 31. aug. 2026, 22:15:00

Det har gjennom de siste 25 årene vært stadige endringer i forståelsen av mva-reglene for bedriftskantiner. I desember 2025 kom Skattedirektoratet med en uttalelse som forhåpentligvis avklarer reglene en gang for alle.

Uttalelsen fra Skattedirektoratet er utarbeidet på bakgrunn av saken for Oslo tingrett (ISS-dommen) sommeren 2025. Uttalelsen innebærer en vesentlig forenkling i forståelsen av arbeidsgivers adgang til å yte et kantinebidrag til kantineoperatøren uten å beregne merverdiavgift.

Det skilles mellom to ulike måter å organisere kantineordningen på:

  • management fee-modellen (arbeidsgiveren har den økonomiske risikoen for kantinen, og kantineoperatøren opptrer som en underleverandør)
  • management risk-modellen (kantineoperatøren har den økonomiske risikoen for kantinen)

Hvem har den økonomiske risikoen?

Før tingrettens dom hadde skattemyndighetene lagt til grunn at kantineoperatøren bare kunne anses å ha driftsrisiko dersom blant annet brukerbetalingen tilfalt operatøren. Videre ble det lagt vekt på om de ansatte var forpliktet til å delta i kantineordningen, størrelsen på tilskuddet og om operatøren fremstod som kantinedriver overfor brukerne, leverandørene og offentlige myndigheter (bl.a. Mattilsynet og i forbindelse med skjenkebevilling).

I den nyeste uttalelsen er denne vurderingen betydelig forenklet. Det fremstår nå som avgjørende hvem som kjøper inn råvarer, mat og drikke, samt størrelsen på kantinebidraget. Det stilles ikke lenger begrensninger på hvordan betalingen for de avgiftspliktige måltidene skjer. Dette innebærer at arbeidsgiver kan kjøpe disse tjenestene, eventuelt kombinert med lønnstrekk.

For at kantineoperatøren skal anses å ha driftsrisiko, må operatøren selv stå for innkjøp av råvarer, mat og drikke, og bidraget må kun dekke faste kostnader. Dersom bidraget hele eller delvis dekker råvarekostnadene, anses arbeidsgiver normalt å ha driftsrisikoen.

 

Merverdiavgiftsbehandlingen

Skattedirektoratet legger til grunn at både kantinebidraget og betalingen for måltidene er avgiftspliktige når man benytter management fee-modellen. Ved bruk av management risk-modellen er betalingen for måltidene avgiftspliktige, mens kantinebidraget kan kreves opp uten beregning av merverdiavgift.

La oss håpe at dette er siste ord i saken, slik at bransjen endelig kan få stabile og forutsigbare rammevilkår fremover.