Driver du eller dine kunder virksomhet i serverings- og utelivsbransjen? Da risikerer dere å bli tatt ut til kontroll nå i julebordsesongen.
I en pressemelding publisert 5. november 2025 varsler Skatteetaten at de vil kontrollere serveringssteder over hele landet i julebordsesongen. I kontrollene vil det blant annet bli fulgt opp at personallister er riktig ført og at alt av salg er slått inn på kassen.
Er du usikker på om rutinene deres tåler en kontroll? Da er tiden inne for å ta en gjennomgang. I Sticos Oppslag finner du sjekklister og praktiske veiledninger som hjelper deg å sikre at alt er i orden. I tillegg kan du øke din kompetanse med våre nettkurs.
Personallisten kan føres elektronisk eller manuelt, og skal inneholde opplysninger om virksomheten, ansatte som er på jobb, samt arbeidsdagens begynnelse og slutt. Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være tilgjengelig for kontroll i virksomhetens åpningstid.
Føres personallisten manuelt, skal det benyttes en innbundet bok der sidene er forhåndsnummerert. Boken må gi en kronologisk oversikt over ansatte som er på jobb de enkelte dagene.
Usikker på om dere gjør alt riktig? Ta halvannen time med vårt nettkurs Personallister og annen tidsregistrering, så får du full kontroll før julebordsesongen.
Skatteetaten vil også følge opp at alt salg blir registrert i kassasystemet. Bokføringsregelverket krever at salg av mat og drikke mv. fra restaurant eller annet serveringssted skal registreres fortløpende på produkterklært kassasystem, selv om betaling skjer når gjesten forlater serveringsstedet.
Det finnes to alternative måter å gjøre dette på:
Lurer du på om virksomheten faller inn under definisjonen av serveringssted, eller hvordan inngangspenger og garderobeavgift skal behandles? I Sticos finner du svaret i emnet Salg av mat og drikke fra serveringssted.
Skatteetatens kontroller kommer gjerne når aktiviteten er som høyest. Sørg for at alt er i orden før de banker på døren. Nå er tiden inne for en rask internkontroll før julebordsesongen starter for alvor.