En eldre kvinne ble lurt til å oppgi passord og kode fra BankID-brikken. Hun krevde at banken dekket tapet. Tingretten var ikke enig.
En eldre kvinne ble oppringt av en person som oppga å være ansatt i en bank. Under dekke av å skulle hjelpe henne lurte han henne til å oppgi sitt personnummer, kode fra Bank-ID brikken og passordet hele 9 ganger av telefonsamtalen.
Kvinnens konto ble lettet for et ikke ubetydelig beløp.
Kvinnen gikk til sak mot banken med krav om at banken skulle dekke tapet som oppsto.
Utgangspunktet etter finansavtaleloven er at banken er ansvarlig for tap ved bruk av elektroniske betalingsinstrument (betaling eller pengeoverføring over nett). Dersom kunden opptrer i strid med avtalen om bruk av BankID kan kunden selv bli ansvarlig. Det heter videre i loven at kunden
..«skal ta alle rimelige forholdsregler for å beskytte de personlige sikkerhetsanordningene knyttet til betalingsinstrumentet.»
Ved utstedelse av BankID signerer kundene på en avtale med banken. De fleste slike avtaler har en bestemmelse som lyder noenlunde slik:
«Passord, personlige koder og andre sikkerhetsprosedyrer må ikke røpes for noen, heller ikke overfor politiet, Banken eller husstandsmedlemmer.»
Tingretten er ganske tydelig i sin vurdering:
«Samtidig mener retten at det avgjørende for at A må sies å ha brutt forpliktelsene forsettlig er at en innehaver av BankID aldri skal dele BankID-koden eller personlig passord med noen. A har med klar bevissthet og med vilje gitt BankID-kode og personlig passord over telefon til en person som hevdet han jobbet i SpareBank 1, og med det brukt BankID-en i strid med avtalevilkårene.»
Og:
«Etter rettens oppfatning kan det ikke regnes som en unnskyldelig rettsvillfarelse at man har latt være å sette seg inn i kontraktens innhold.»
Dommen konkluderer altså med at kunden opptrådte i strid med avtalen ved å oppgi passord og kode til noen over telefon. Kvinnen måtte bære tapet selv.
Dommen er en klar påminnelse om:
Få aktuelle nyheter innen personal, regnskap, økonomi og personvern. Følg Sticos på Facebook, LinkedIn og meld deg på vårt nyhetsbrev.