Sticos Fagstoff | Nyheter og fagartikler

KOSTRA konsern og konsolidert regnskap

Skrevet av John Daniel Kveli | 14.mar.2021 23:00:00

Det er viktig å skille KOSTRA konsern fra konsolidert regnskap, en kan fort tro at det som er i konsernet skal også konsolideres, men dette er ikke tanken.

KOSTRA konsern baserer seg på å eliminere transaksjoner innad i kommunens konsern oppsett, mens konsolidering er noe mer begrenset innenfor kommunekassen, kommunalt foretak, lånefond og interkommunalt samarbeid som inngår i kontorkommunens regnskap.

I KOSTRA konsern gjelder følgende virksomheter:

  • kommunekassen
  • kommunale foretak etter kommuneloven Kapittel 9
  • lånefond etter kommuneloven § 14-14
  • interkommunale politiske råd etter kommuneloven Kapittel 182
  • kommunale oppgavefelleskap etter kommuneloven kapittel 193
  • interkommunale styrer etter kommuneloven (1992) § 27 (§27-samarbeid) som ennå ikke er omdannet4
  • interkommunale selskap etter IKS-loven


Konserninterne transaksjoner mellom regnskapsenheter innen samme KOSTRA-konsern skal elimineres.

Med transaksjoner menes kjøp, salg, overføringer, tilskudd, lån, avdrag og renter samt andre transaksjoner.

Kommunekassens kjøp fra samme KOSTRA konsern

For å kunne bruke utligningsartene må selger føre salget på samme funksjon som kommunen. I tillegg må begge parter bruke utligningsarter.

Kommunekassens overføring til samme KOSTRA konsern

For å kunne bruke utligningsartene må mottaker føre overføringen på samme funksjon som kommunekassen. I tillegg må begge parter bruke utligningsarter.

Konsoliderte regnskapet gjelder disse regnskapene

  • kommunekassen
  • kommunale foretak
  • kommunale foretak som driver næringsvirksomhet (kommersiell virksomhet)
  • kommunale foretak som er unntatt fra KOSTRA-rapportering (nettselskaper)[496]
  • andre regnskapsenheter innenfor kommunen som rettssubjekt, eksempelvis lånefond
  • interkommunale politiske råd når disse ikke er egne rettssubjekt, men det er unntak for mindre økonomiske enheter (regnskapet føres av en kontorkommune)
  • kommunale oppgavefellesskap når disse ikke er egne rettssubjekt, men det er unntak for mindre økonomiske enheter (regnskapet føres av en kontorkommune)
  • Interkommunale selskaper vil falle utenom konsolidering med begrunnelse at disse er egne rettssubjekter.

De som faller utenfor konsolidering, er:

  • interkommunale politiske råd som er eget rettssubjekt (kommuneloven)
  • kommunale oppgavefellesskap som er eget rettssubjekt (kommuneloven)
  • interkommunale selskaper (regnskapsloven)
  • aksjeselskaper (regnskapsloven)
  • samvirkeforetak (regnskapsloven)
  • pensjonskasser (regnskapsloven)
  • stiftelser, lag og organisasjoner (regnskapsloven)

Ved første tankegang så kan det virke som at kostra-konsern og konsolidert regnskap forholder seg til de samme parameterne, men de har ulike kriterier og momenter rundt det som foreligger i regelverket.

Få aktuelle nyheter innen personal, regnskap, økonomi og personvern. Følg Sticos på FacebookLinkedIn og meld deg på vårt nyhetsbrev