Hopp til innhold

KOSTRA konsern og konsolidert regnskap

- Rådgiver i Sticos

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Det er viktig å skille KOSTRA konsern fra konsolidert regnskap, en kan fort tro at det som er i konsernet skal også konsolideres, men dette er ikke tanken.

KOSTRA konsern baserer seg på å eliminere transaksjoner innad i kommunens konsern oppsett, mens konsolidering er noe mer begrenset innenfor kommunekassen, kommunalt foretak, lånefond og interkommunalt samarbeid som inngår i kontorkommunens regnskap.

I KOSTRA konsern gjelder følgende virksomheter:

  • kommunekassen
  • kommunale foretak etter kommuneloven Kapittel 9
  • lånefond etter kommuneloven § 14-14
  • interkommunale politiske råd etter kommuneloven Kapittel 182
  • kommunale oppgavefelleskap etter kommuneloven kapittel 193
  • interkommunale styrer etter kommuneloven (1992) § 27 (§27-samarbeid) som ennå ikke er omdannet4
  • interkommunale selskap etter IKS-loven


Konserninterne transaksjoner mellom regnskapsenheter innen samme KOSTRA-konsern skal elimineres.

Med transaksjoner menes kjøp, salg, overføringer, tilskudd, lån, avdrag og renter samt andre transaksjoner.

Kommunekassens kjøp fra samme KOSTRA konsern

For å kunne bruke utligningsartene må selger føre salget på samme funksjon som kommunen. I tillegg må begge parter bruke utligningsarter.

Kommunekassens overføring til samme KOSTRA konsern

For å kunne bruke utligningsartene må mottaker føre overføringen på samme funksjon som kommunekassen. I tillegg må begge parter bruke utligningsarter.

Konsoliderte regnskapet gjelder disse regnskapene

  • kommunekassen
  • kommunale foretak
  • kommunale foretak som driver næringsvirksomhet (kommersiell virksomhet)
  • kommunale foretak som er unntatt fra KOSTRA-rapportering (nettselskaper)[496]
  • andre regnskapsenheter innenfor kommunen som rettssubjekt, eksempelvis lånefond
  • interkommunale politiske råd når disse ikke er egne rettssubjekt, men det er unntak for mindre økonomiske enheter (regnskapet føres av en kontorkommune)
  • kommunale oppgavefellesskap når disse ikke er egne rettssubjekt, men det er unntak for mindre økonomiske enheter (regnskapet føres av en kontorkommune)
  • Interkommunale selskaper vil falle utenom konsolidering med begrunnelse at disse er egne rettssubjekter.

De som faller utenfor konsolidering, er:

  • interkommunale politiske råd som er eget rettssubjekt (kommuneloven)
  • kommunale oppgavefellesskap som er eget rettssubjekt (kommuneloven)
  • interkommunale selskaper (regnskapsloven)
  • aksjeselskaper (regnskapsloven)
  • samvirkeforetak (regnskapsloven)
  • pensjonskasser (regnskapsloven)
  • stiftelser, lag og organisasjoner (regnskapsloven)

Ved første tankegang så kan det virke som at kostra-konsern og konsolidert regnskap forholder seg til de samme parameterne, men de har ulike kriterier og momenter rundt det som foreligger i regelverket.

Få aktuelle nyheter innen personal, regnskap, økonomi og personvern. Følg Sticos på FacebookLinkedIn og meld deg på vårt nyhetsbrev

 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.