Sticos Fagstoff | Nyheter og fagartikler

Lengre frister for mva-kompensasjon - forslag om nye regler fra 2027

Skrevet av Beate Rognes | 8. okt. 2026, 13:40:06

Finansdepartementet foreslår i statsbudsjettet for 2027 å utvide fristene for å fremme og endre krav om mva-kompensasjon til 3 år etter utløpet av terminen. Kommuner, fylkeskommuner og visse private virksomheter får med forslaget betydelig bedre tid til å fremme krav og rette opp feil. Endringene er foreslått å tre i kraft 1. januar 2027.

Dagens regler har korte frister 

Etter dagens regler er fristen for å fremme krav om mva-kompensasjon svært kort. For kommuner og fylkeskommuner må kravet være fremmet innen 1 måned og 10 dager etter utløpet av hver termin. Hver periode omfatter 2 måneder. Foreldelsesfristen er sammenfallende med fristen for å sende inn kompensasjonsmelding for neste periode.

Dersom kravet ikke fremmes innen fristen, kan det etter dagens regler ikke tas opp til endring til gunst for den kompensasjonsberettigede etter at fristen er utløpt. De korte fristene kan derfor føre til at ellers berettigede kompensasjonskrav går tapt. 

Les også: Statsbudsjettet 2027.

Tre år til å fremme og endre krav

Forslaget er at fristen for å levere kompensasjonsmeldingen utvides til tre år etter utløpet av skattleggingsperioden. 

Den utvidede fristen skal gjelde både dersom det ikke er levert noe krav tidligere, og dersom den kompensasjonsberettigede ønsker å korrigere et tidligere innsendt krav. Det foreslås dermed å innføre en adgang til egenendring av mva-kompensasjon. 

Dette innebærer en vesentlig endring fra dagens regler. En kommune som for eksempel oppdager at et berettiget krav ikke ble tatt med i riktig periode, vil etter forslaget kunne sende inn kravet innen treårsfristen.

På samme måte vil feil i tidligere innsendte kompensasjonsmeldinger kunne korrigeres ved å levere en ny melding innen tre år. 

Hva skjer etter tre år?

Etter utløpet av treårsfristen vil det ikke lenger være adgang til egenendring. Den kompensasjonsberettigede kan imidlertid anmode skattemyndighetene om å ta saken opp til endring. 

Departementet foreslår samtidig at skattemyndighetenes adgang til å endre fastsettingen til gunst for den kompensasjonsberettigede utvides til fem år. Det er likevel ikke slik at et krav automatisk vil bli godkjent selv om  det fremmes innen fem år. 

Årlig levering foreslås fjernet

I dag har enkelte kompensasjonsberettigede, blant annet barnehager, kirkelig fellesråd, borettslag og boligsameier, adgang til å fremsette krav for et helt kalenderår i kompensasjonsmeldingen for sjette periode.

Denne særregelen foreslås fjernet. Kravene skal i stedet henføres til den terminen kostnadene gjelder. Det vil likevel fortsatt være mulig å vente til slutten av året og levere flere kompensasjonsmeldinger samlet, for eksempel én gang i året.

Foreslås å gjelde fra 1. januar 2027

Finansdepartementet foreslår at endringene trer i kraft 1. januar 2027. De nye reglene skal etter forslaget gjelde for krav om mva-kompensasjon som tidfestes fra denne datoen. Dette vil som regel være sammenfallende med fakturadatoen. Endringene vil dermed få virkning for fremtidige kompensasjonskrav.