Hopp til innhold
Sticos logo
Logg inn

Hvordan jobbe med bærekraft i små og mellomstore bedrifter?

Bærekraft blir en stadig viktigere del av bedrifters forretningsstrategi, og kan gi et tydelig konkurransefortrinn. I denne artikkelen ser vi på praktiske steg små og mellomstore bedrifter (SMB) kan ta for å jobbe med bærekraft på en strukturert måte, og dra nytte av fordelene det gir.

SMB-er utgjør til sammen en stor del av norsk næringsliv, og deres innsats for bærekraft har betydelig innvirkning på samfunnet. Selv om de fleste norske SMB-er ikke er pålagt krav om bærekraftsrapportering, vil mange likevel oppleve økte forventninger fra kunder, banker, myndigheter og andre samarbeidspartnere.

Arbeid med bærekraft er mer enn bare et rapporteringskrav; det er også et strategisk verktøy. Et målrettet bærekraftsarbeid kan gi flere fordeler. Det er også avgjørende for alle virksomheter å forstå og håndtere risikoer knyttet til bærekraft i sin virksomhet og i verdikjeden.

Slik kommer du i gang med bærekraftsarbeidet

Å jobbe med bærekraft trenger ikke å være komplisert, men det krever en tydelig retning og systematikk. Nedenfor presenteres en anbefalt seks-stegsmodell for å jobbe systematisk med bærekraft i SMB-er. Denne modellen er et verktøy for kontinuerlig utvikling og kan tilpasses bedriftens behov, ressurser og ambisjonsnivå.

Med Sticos Oppslag får du tilgang til alt du trenger for å komme i gang med bærekraftsarbeidet. 

Steg 1 - Bevisstgjøring og forankring

Bærekraftsarbeid må forankres i styret og ledelsen for å skape eierskap og motivasjon i hele virksomheten. Tydelig ansvarsfordeling og grunnleggende forståelse for betydningen av bærekraft er avgjørende for å lykkes.

Steg 2 - Kartlegging av fokusområder

Dette steget handler om å få innsikt i egen drift og påvirkning for å utvikle en målrettet strategi. Her kan man identifisere viktige temaer gjennom interessentkartlegging. En vesentlighetsanalyse anbefales også for en helhetlig forståelse av påvirkninger, risikoer og muligheter.

Steg 3 - Sette mål

Etter kartleggingsfasen er neste steg å sette konkrete, målbare mål basert på de vesentlige temaene.

Steg 4 - Sette strategi og tiltaksplaner

I dette steget oversettes mål og innsikt til konkrete strategier og handlingsplaner.

Steg 5 - Implementere tiltak og måle progresjon

Dette er fasen hvor bærekraftsarbeidet blir operasjonelt og integreres i virksomhetens drift. For å lykkes, må arbeidet forankres i ledelsen, kobles til kjernevirksomheten og ansvaret fordeles.

Steg 6 - Oppsummering, korrigering og rapportering

Det siste steget handler om å oppsummere erfaringer og synliggjøre arbeidet. Rapporteringen kan ta ulike former og tilpasses situasjonen, for eksempel ved å bruke den frivillige VSME-standarden som er spesielt tilpasset SMB-er.

Med kurset Bærekraft for små og mellomstore bedrifter - steg for steg kan du lære hvordan små og mellomstore virksomheter kan jobbe systematisk med bærekraft. 

Forventninger og muligheter

Selv om EUs bærekraftsdirektiv (CSRD) i hovedsak gjelder større selskaper, vil det også påvirke små og mellomstore virksomheter. Store selskaper skal rapportere om bærekraftstemaer på tvers av hele verdikjeden, noe som betyr at de vil etterspørre bærekraftsinformasjon fra sine leverandører og samarbeidspartnere.

Ulike aktører har spesifikke forventninger til små og mellomstore virksomheter:

  • Banker må vurdere bærekraftsrisiko i sine utlånsporteføljer og kan be bedrifter om å dokumentere klimagassutslipp eller andre relevante data. Tilgang til finansiering og lånebetingelser kan i økende grad påvirkes av en virksomhets bærekraftsarbeid.
  • Kunder stiller stadig høyere krav til leverandørenes samfunnsansvar. Evnen til å dokumentere bærekraftige praksiser, som etisk produksjon og gode arbeidsvilkår, blir et konkurranselement.
  • Offentlige myndigheter vurderer miljø, klima og menneskerettigheter ved offentlige anskaffelser. Virksomheter som vil delta i slike anbud, må kunne dokumentere sine bærekraftstiltak.

Ansatte søker i større grad arbeidsgivere som tar samfunnsansvar og miljø på alvor. Et tydelig bærekraftsengasjement kan være et konkurransefortrinn i rekrutteringen og bidra til å beholde kompetente ansatte.

Bærekraftsarbeid er en kontinuerlig prosess og ikke en engangsoppgave. Ved å jobbe systematisk med disse seks stegene, kan du bygge en mer bærekraftig forretningsmodell som sikrer langsiktig suksess.

For å få en status på hvor strukturert og målrettet virksomheten din jobber med bærekraft. Ta temperaturen på bærekraftsarbeidet i din virksomhet med denne sjekklisten. 

 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.