Hopp til innhold

Hvordan komme i gang med bærekraftsarbeidet?

Bærekraft blir en stadig viktigere del av bedrifters forretningsstrategi og kan gi et tydelig konkurransefortrinn. I denne artikkelen ser vi på praktiske steg små og mellomstore bedrifter kan ta for å komme i gang med bærekraftsarbeidet og dra nytte av de fordelene dette gir.

Små og mellomstore foretak (SMB) utgjør til sammen en stor del av næringslivet, og deres innsats for bærekraft kan ha stor samfunnsmessig påvirkning. Selv om ikke alle SMB-er er pålagt å rapportere om bærekraft, møter de stadig økende forventninger fra kunder, samarbeidspartnere og samfunnet om å ta ansvar for miljømessige og sosiale konsekvenser av sin virksomhet. Bærekraftsarbeid kan bidra til å styrke SMB-ers konkurranseposisjon, men det kan også bidra til bedre risikostyring og langsiktig lønnsomhet.

Bærekraftsrapportering vedtatt i norsk lov

Krav til bærekraftsrapportering er nå innarbeidet i regnskapsloven og gjelder i første omgang store foretak, inkludert selskaper av allmenn interesse som banker, forsikringsselskaper og andre noterte selskaper. Fra 2026 vil også små og mellomstore børsnoterte foretak omfattes, men med enklere rapporteringskrav. Standardene for rapportering vil bli fastsatt i forskrift, og den europeiske standardsetteren EFRAG har i tillegg til den generelle ESRS standarden rettet mot store foretak, utarbeidet utkast til to nye bærekraftstandarder rettet mot SMB.  Her er den ene standarden rettet mot noterte SMB-er, mens den andre er en frivillig standard for ikke noterte SMB-er. 

Med Sticos Oppslag får du tilgang til alt du trenger for å komme i gang med bærekraftsarbeidet. 

Forventninger til små og mellomstore foretak

Selv om virksomheter ikke umiddelbart omfattes av regelverket og blir pliktig til å rapportere bærekraft, stilles det i økende grad forventninger til små og mellomstore foretak fra omgivelsene. Dette gjør det nødvendig å komme i gang med bærekraftsarbeidet. La oss se på noen eksempler:

  • Banker må innhente bærekraftsinformasjon fra sine kunder når de skal bruke bærekraft som en faktor ved finansiering og ved fastsettelse av lånevilkår. 
  • Forbrukere og andre bedrifter foretrekker i større grad bærekraftige leverandører som dokumenterer sitt bærekraftsarbeid.
  • Leverandører kan også kreve at deres kunder dokumenterer eller bekrefter at de arbeider med bærekraft, enten som følge av egne bærekraftsmål eller på grunn av lovkrav.
  • Offentlige oppdragsgivere stiller krav om bærekraftsinformasjon i anbudskonkurranser, med fokus på miljø, klima og menneskerettigheter.
  • Ansatte verdsetter i økende grad bærekraftige arbeidsgivere, og stadig flere ønsker å jobbe i selskaper med en tydelig bærekraftsprofil.
  • Investorer og eiere forventer at virksomhetene de støtter har en bærekraftig forretningsmodell som sikrer langsiktig lønnsomhet.

Hvordan starte bærekraftsarbeidet i SMB

Hva kan Sticos hjelpe deg med?

Bærekraftsrapportering blir på sikt like viktig som regnskapsrapportering. Vi i Sticos jobber med å utvikle innhold i Sticos Oppslag som vil være til hjelp i dette arbeidet. For de små og mellomstore foretakene gir vi en veiledning til hvordan du kan jobbe med dette. I tillegg vil vi utvikle sjekklister som skal gjøre det lettere å finne frem til det som er aktuelt for ditt firma.

Mange små og mellomstore foretak må rapportere etter åpenhetsloven, som også er en bærekraftsrapportering. Vi gir veiledning til hvordan du kan jobbe med dette i tillegg til at vi har laget en veiviser for utarbeidelse av redegjørelsen. Denne veileder for redegjørelse finner du i Sticos Oppslag.

Slik kommer du i gang med bærekraftsarbeidet

Det viktigste å begynne med er å kartlegge virksomhetens påvirkninger og fokusere på de største risikoene og viktigste målene for bedriften. Men før dere begynner kan det være nyttig å finne ut om man er omfattet av reglene eller ikke. Her har Sticos utarbeidet en egen veileder i Sticos Oppslag, som gir svar på om virksomheten blir rapporteringspliktige, hva de neste stegene er og tips til veien videre. 

Her er forslag til prosess for å komme i gang med bærekraftsarbeidet:

  1.  Bevisstgjøring og forankring hos styret og ledelsen
    Arbeid med bærekraft må forankres i styret og ledelsen. Det er styret som har ansvaret for risikostyringen i virksomheten, hvor bærekraftsarbeidet vil spille en viktig rolle. Ledelsen har ansvar for gjennomføring av prosesser og rutiner og må rapportere til styret.
  2. Sette mål
    Å sette mål for virksomheten vil være avgjørende for å forplikte seg til bærekraftsarbeidet. Det kan være hensiktsmessig å sette noen mål på kort sikt, og noen på lengre sikt. En start kan være å sette 2-3 mål for egen virksomhet. Bruk gjerne FNs bærekraftsmål som utgangspunkt.
  3. Kartlegging og opplæring
    Videre må man kartlegge og forstå egen virksomhet. Dette betyr å forstå forretningsmodellen, hva som er verdiskapningsprosessene og aktivitetene i selskapet. Her må man se på hele verdikjeden til selskapet. Opplæring er viktig i denne prosessen. For å sikre at hele virksomheten er rustet til å gjennomføre bærekraftsarbeidet, bør både styret, ledelsen og ansatte få opplæring i grunnleggende bærekraftsprinsipper, rapporteringskrav, og relevante verktøy for datainnsamling og analyser. Dette vil også bidra til bedre samarbeid og forståelse på tvers av organisasjonen.
  4. Vurdere bærekraftsrelaterte muligheter og risikoer
    Risikostyring er viktig for alle virksomheter og bærekraft er en del av dette. Det må vurderes i hvilken grad selskapets aktiviteter kan påvirke eller bli påvirket av bærekraftsforhold. Og husk at bærekraftsarbeidet inkluderer både begrensning av utslipp og å sikre menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, for hele verdikjeden.
  5. Vesentlighetsvurdering
    En vesentlighetsvurdering er nødvendig for å prioritere de områdene som er viktigst å ta tak i for virksomheten, og som det skal rapporteres på. Det er områder hvor virksomheten i størst mulig grad blir påvirket av bærekraftsforhold, men også der virksomheten har størst muligheter til å påvirke, som man bør fokusere på.
  6. Strategi og planer
    Etter vesentlighetsvurderingen bør virksomheten utvikle konkrete bærekraftsstrategier og handlingsplaner, inkludert valg av rapporteringsstander og fastsettelse av klare, målbare bærekraftsmål som også reflekterer FNs bærekraftsmål. Strategien bør beskrive hvordan målene skal nås, hvilke tiltak som skal iverksettes, og hvem som har ansvar. En detaljert handlingsplan bryter målene ned i konkrete steg med klare ansvarsområder og tidsfrister.
  7. Datainnsamling og måling av utvikling
    Det er viktig å kunne måle utviklingen. Med dette menes både rapportering på måltall knyttet til bærekraftsforhold, som for eksempel utslipp, resirkuleringsgrad, avfallshåndtering og energiforbruk, samt planlagte og iverksatte tiltak.
  8. Rapportering
    Vi anbefaler at man dokumenterer og rapporterer på bærekraftsarbeidet som gjøres i virksomheten. Dette for å synliggjøre arbeidet, samt å forplikte seg til videre arbeid på området. Rapporteringen kan for eksempel gjøres tilgjengelig på nettsiden til foretaket.

Som bruker av Sticos Oppslag har du alltid tilgang til oppdatert regelverk og gode eksempler.

Bærekraft er et kontinuerlig arbeid

Bærekraftsarbeid er ingen engangsoppgave som handler om å gjøre én kartlegging og lage én rapport, det er en kontinuerlig prosess og det må være tydelig kommunikasjon på utviklingen i arbeidet. Selskapet bør regelmessig evaluere sitt arbeid og oppdatere sine bærekraftsmål i tråd med endrede forhold og forventninger. Det er også viktig å være åpen for tilbakemeldinger og læring fra andre organisasjoner. Start nå, og du vil være på vei til å bygge en mer bærekraftig fremtid for din virksomhet og samfunnet som helhet.

 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.