Hopp til innhold

Salg av kunst - formidling- eller kommisjonssalg?

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

I merverdiavgiftssammenheng må det skilles mellom salg av formidlingstjenester og salg i kommisjon. Vet du forskjellen?

Formidling av kunstverk er unntatt fra merverdiavgiftsplikt, mens kommisjonssalg av kunstverk fra galleri er merverdiavgiftspliktig.

Formidling av kunst

Ved formidling av kunst skjer salget i kunstnerens navn og for kunstnerens regning. Det vil si at kunstneren står som selger i salgsdokumentet som galleriet eller en annen mellommann utsteder. Et galleri som formidler kunst på vegne av kunstneren har ikke noe selvstendig ansvar overfor kjøperen. Galleriet skal som hovedregel kun fakturere sin omsetning, det vil si formidlingshonoraret, i eget navn. Provisjon ved formidling av originale kunstverk er unntatt fra merverdiavgiftsplikt. 

Salg av kunst i kommisjon

Kommisjonssalg er salg i eget navn, men for fremmed regning. Kommisjonæren  foretar omsetning i eget navn, men etter oppdrag fra og for regning av en kommittent (vareeier). Omsetning ved kommisjon regnes som både kommittentens (vareeiers) og kommisjonærens omsetning. Det skjer altså en omsetning mellom kommittent (kunstneren) og kommisjonær (galleriet). Samtidig skjer det en omsetning mellom kommisjonær og kjøper av kunstverket. 

Salg av kunst i galleriets navn er merverdiavgiftspliktig omsetning. 

Kunstneres omsetning

Kunstnerens omsetning av originale kunstverk er unntatt fra merverdiavgift så lenge salget skjer fra kunstneren personlig. Skjer salget fra kunstnerens aksjeselskap, vil det være avgiftspliktig. 

Les mer om avgiftsbehandlign av kunstsalg i Sticos Oppslag - Formidling av kunstverk. Har du ikke tilgang til Sticos Oppslag kan du prøve gratis ved å registrere deg her: 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.