Hopp til innhold
Sticos logo
Logg inn

Zipp har blitt tilgjengelig i Sticos Oppslag

Alle brukere av Sticos Oppslag har nå tilgang til AI-assistenten Zipp. Produktsjef Øyvind Riiber sier at det har åpner opp for en helt ny måte å navigere i oppslagsverket.

 

Fra ide til i dag

Det er cirka ti måneder siden Zipp Beta ble lansert og lagt ut som en gratis AI-assistent hvem som helst kunne bruke. Mye har skjedd siden da, og nå har teamet bak AI-assistenten og produktsjef i Sticos Oppslag, bestemt at den er bra nok til å rulles ut til alle som har bruker i Sticos Oppslag. 

Les mer om Sticos Oppslag. 

Teamet som står bak AI-assistenten Zipp har jobbet hardt i nesten ett år for å finpusse på teknologien for at brukere skal få gode og presise svar når de bruker Zipp. Likevel er det lagt opp til at man, når som helst, kan ettergå svarene AI-assistenten kommer opp med.

– Det har vært en lang prosess. Våre kunder er vant til at våre produkter og tjenester er av god kvalitet og alltid fungerer som en sikker kilde til oppdatert og riktig informasjon om det norske lovverket. Derfor har vi jobbet masse med teknologien og utformingen av chat-funksjonen, slik at brukerne av Zipp enkelt kan finne ut hvor svaret er hentet fra, sier Øyvind Riiber.

 

Eget innhold sikrer bedre svar

Det kommer nye AI-verktøy hver dag. Det som gjør Zipp til en tryggere AI-assistent enn mange andre på markedet, er at den kun bruker innhold som er produsert av fagekspertene som jobber i Sticos.

– Zipp er lagd for å kunne svare på spørsmål du måtte ha innen regnskap, lønn, skatt og moms, men om du lurer på noe annet, kan den også svare på det. Da får du beskjed om at AI-assistenten har vært nødt til å sjekke internett for å finne svar på det du lurer på, sier Riiber. 

Slik har teamet jobbet med å temme ChatGPT.

Zipp endrer måten man finner innhold i Sticos Oppslag på

Tidligere har man måtte basere seg på nøkkelords-baserte søk når man lette etter informasjon i Sticos Oppsalg, men nå som alle brukere har fått tilgang til Zipp, kommer dette til å endre seg. Med Zipp kan man søke i oppslagsverket på en mer samtalebasert måte. Det vil bli lettere enn før å søke og få svar på problemstillinger, fordi man kan skrive spesifikke spørsmål til AI-assistenten.

– I noen tilfeller kan det hende at folk ikke vet riktig hva de er på utkikk etter, men nå som man kan formulere spørsmål, istedenfor å måtte søke etter nøkkelord, vil det bli enklere å faktisk finne det man leter etter. Om det første svaret man får, ikke er presist nok kan man også komme med oppfølgingsspørsmål som gjør at Zipp vil kunne gi mer presise svar på akkurat det du lurer på, sier Øyvind. 

Han fortsetter videre med et eksempel.

– La oss si at du jobber med HR og personal og du lurer på noe om sykmeldinger. Da kan du be Zipp om å fortelle deg om sykmeldinger. Zipp vil da gi deg et lengre svar som gir deg en gjennomgang av det du måtte vite. Om du vil vite mer om et spesifikt tema, kan du enkelt klikke på fotnoten ved den delen av svaret du vil vite mer om, og automatisk bli sendt til siden i Oppslag og lese en mer utfyllende besvarelse. Du kan også få Zipp til å utdype svaret og fortelle deg mer om akkurat den spesifikke tematikken innenfor sykemeldinger. 

Med Zipp får man en mer spisset inngang til det komplekse regelverket man må forholde seg til på jobb i Norge.

Les mer om lanseringen av Zipp. 

Veien videre

Da arbeidet med Zipp startet, var ingen av de involverte sikker på hva sluttresultatet kom til å bli. 

– Vi er et software- og teknologiselskap, så det var en selvfølge at vi måtte kaste oss på AI-bølgen, men det var ingen av oss som var sikker på hva utfallet kom til å bli da vi startet. At det bare skulle ta ti måneder å lage et produkt som var så bra at vi kunne lansere det i ett av våre viktigste produkter, og være sikre på at det kom til å være til god hjelp for våre kunder var ikke en selvfølge, sier Riiber. 

Når det gjelder veien videre, har han ingen konkrete svar, men han er overbevist om at smart bruk av AI vil være til stor nytte i årene fremover. Han understreker viktigheten av å være fremtidsrettet og åpen for teknologisk utvikling, samtidig som man lytter nøye til kundenes tilbakemeldinger.

 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.