Hopp til innhold

Elbil og tilleggsutstyr: er det merverdiavgiftsfritak?

- Rådgiver i Sticos

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Omsetning av elektriske personkjøretøy er fritatt for beregning av merverdiavgift på vederlag til og med kr 500 000 . Men kan du utstyre elbilen med tilleggsutstyr og fortsatt slippe merverdiavgift?

Fra 1. januar 2023 er salg av nye elektriske personkjøretøy (elbiler) fritatt for merverdiavgift på vederlag til og med kr 500 000. Andre nye elektriske kjøretøy (varebiler mv.) er avgiftspliktig i sin helhet. 

Utstyr som anses som del av kjøretøyet vil også være omfattet av fritaket for elektroniske personkjøretøy. Slikt tilleggsutstyr inngår i beløpsgrensen på kr 500 000. Dersom selve elbilen koster under kr 500 000, men tilleggsutstyr gjør at beløpsgrensen overstiges, må det beregnes merverdiavgift av totalbeløpet som overstiger kr 500 000.

At utstyret er en del av kjøretøyet vil si at det er naturlig og rimelig at utstyret følger med kjøretøyet. I vurderingen må det tas hensyn til hva som er vanlig standard for den type kjøretøy. At en kjøper velger elbilen levert med spesielle felger utover vanlig standard, vil ikke endre det faktum at felgene må anses som en del av kjøretøyet.

Naturlige momenter i vurderingen av om utstyret er en del av kjøretøyet kan være utstyrets fysiske, påbudte eller funksjonelle tilknytning til kjøretøyet. At utstyret har en funksjonell tilknytning vil si at utstyret står i rimelig sammenheng med bruken som kjøretøy. Utstyr som jekk, ekstra hjulsett (hjul for motsatt sesong) som leveres sammen med kjøretøyet og som det ikke betales særskilt vederlag for, er eksempler på utstyr som omfattes av fritaket.

Trenger du en oppdatering innen merverdiavgift? Se vårt kurstilbud.

Fabrikkmontert tilleggsutstyr

Tilleggsutstyr som leveres originalt fra bilfabrikken vil som utgangspunkt være omfattet av fritaket. Eksempler på fabrikkmontert tilleggsutstyr kan være:

  • Navigasjonsutstyr
  • Bil-/tyverialarm
  • Metallick lakk
  • Dekorfolie
  • Beskyttelsesfolie på dørhåndtak
  • Tilhengerfeste
  • Innvendig LED-belysning

Tilleggsutstyr som nevnt i punktlisten kan også omsettes avgiftsfritt som ledd i salg av elbil fra forhandler i Norge i de tilfeller forhandler selv monterer utstyret i bilen. Men forutsetningen for avgiftsfritt salg er at utstyret monteres før salget og leveres av selger av det aktuelle kjøretøyet samtidig med det konkrete salget av bilen. Selger må ikke ta et særskilt vederlag for utstyret.

Oppgradering av standardutstyr

Det hender at kjøper ønsker å oppgradere standardutstyr som leveres med bilen. Fritaket for merverdiavgift gjelder så lenge utstyret er montert på bilen og oppgraderingen blir fakturert sammen med kjøretøyet.

Eksempler på standardutstyr som gjerne oppgraderes er:

  • Musikkanlegg
  • Klimaanlegg
  • Navigasjonsutstyr

Lasteutstyr

Lasteutstyr som skiboks, takstativ, sykkelholder og lastestativ er utstyr som monteres av og på etter behov. Slikt tilleggsutstyr anses ikke som en integrert del av bilen og må derfor avgiftsberegnes i sin helhet.

Ladeutstyr

Ladekabel har en funksjonell tilknytning til kjøretøyet og omfattes av fritaket. Ladeboks, hjemmelader og montering av slikt utstyr derimot anses ikke som en integrert del av kjøretøyet og må derfor avgiftsberegnes i sin helhet.. Det samme gjelder oppgradering av el-anlegg i hjemmet.

Mer om dette regelverket finner du i Sticos Oppslag, har du ikke tilgang kan du prøve gratis om du registrerer deg. 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.