I dag kan arbeidsgiver motta trekkpålegg fra flere ulike kreditorer som gjelder samme ansatt. Fra neste år innføres Samordnet utleggstrekk og én innkrevingsmyndighet.
Enklere for arbeidsgiver - tryggere for ansatte
En arbeidsgiver kan motta pålegg om trekk fra flere innkrevere, for eksempel Skatteetaten, Statens innkrevingssentral, namsmannen osv., for samme ansatt. Trekkene har gjerne ulike beløp og ulike start- og sluttidspunkt, noe som pålegger arbeidsgivere unødvendig mye arbeid.
Når innkrevingen nå samles hos én innkrevingsmyndighet, som skal ligge i Skatteetaten, slipper arbeidsgiver å forholde seg til mange kreditorer, og det blir mye enklere å behandle utleggetrekk. Arbeidsgiver vil da kun ha ett trekk å forholde seg til, og Innkrevingsmyndigheten vil fordele trekket til kreditorene ut fra hvilke trekk som har høyest prioritet.
Det nye samordnede utleggstrekket hentes rett inn i lønnssystemet på samme måte som arbeidsgiver i dag henter inn skattekort før hver lønnskjøring. Arbeidsgiver trenger ikke lenger å ha kontroll på saldoer eller nye trekk med startdato frem i tid, og vil derfor være trygg på at trekket blir riktig. Samtidig blir den ansattes personvern ivaretatt på en mye bedre måte, da arbeidsgiver ikke lenger får informasjon om hva den ansatte skylder.
Enklere oversikt for den ansatte
Alle krav den ansatte måtte ha samordnes før beregning av trekk, og trekket vil ikke bli høyere enn at skyldner (den ansatte) har nok igjen til livsopphold. Skyldner får varsel om utleggstrekk med tre ukers frist. Skyldner kan selv logge inn på skatteetaten.no og se kravene som ligger til grunn for utleggstrekket, hvilke opplysninger som er brukt for å beregne livsopphold og trekk, og skyldner kan selv korrigere og sende inn tilleggsopplysninger dersom hen mener at beregnet trekk er feil.
Ny forfallsdato og rapportering i a-meldingen
Fristen for betaling av utleggstrekk følger forfallsdatoen for forskuddstrekket, og vil fra 2026 endres til første virkedag etter lønnsutbetaling. Se artikkel Skattetrekkskontoen forsvinner. Fra neste år innføres det også en ny kode i a-meldingen for rapportering av samordet utleggstrekk. For at Innkrevningsmyndigheten skal ta mest mulig riktig trekkvurdering, er det viktig at lønn og arbeidsforholdsopplysninger på ansatte til enhver tid er registrert riktig.
Overgangsperiode 2026-2029
Innføringen av samordnet utleggstrekk skjer på ulik tid i ulike deler av landet gjennom 2026, men fra slutten av 2026 vil alle nye trekk omfattes av ny ordning.
Gamle utleggstrekk vil ikke endres til ny samordnet ordning, så i en overgangsperiode vil derfor arbeidsgivere håndtere utleggstrekk både etter gammel og ny ordning. Det er kun dersom det kommer et nytt trekkpålegg på den ansatte at eventuelle gamle trekk innlemmes i ny ordning.