Arbeiderpartiet og støttepartiene på Stortinget er enige om endringer i reglene for beregning av merverdiavgift på salg av elektriske kjøretøy registrert som personbil fra 1. januar 2026. Endringen innebærer at innslagspunktet for beregning av merverdiavgift reduseres fra 500 000 til 300 000 kroner. Dette betyr i praksis at en elbil som koster 500 000 kroner før merverdiavgift, og som i dag er fritatt for merverdiavgift i sin helhet, vil få en merverdiavgift på 50 000 kroner fra 1. januar.
Endringen gjelder bare for salg av elbiler registrert som personkjøretøy, slik at det fortsatt er full merverdiavgift på salg av andre elektriske kjøretøy, som for eksempel varebil klasse 2 og lastebiler.
Gradvis nedtrapping av mva-fordelen
Partiene er også enige om at innslagspunktet for merverdiavgift gradvis trappes ned til 150 000 kroner fra 1. januar 2027 og til 0 fra 1. januar 2028. Dette betyr at fra 1. januar 2028 blir det full merverdiavgift på elbilene.
Overgangsregel
For elektriske personkjøretøy som leveres til kunde etter 31. desember 2025, skal det beregnes merverdiavgift av den delen av vederlaget som overstiger kr 300 000. For elektriske personkjøretøy som ble levert til kunde i perioden 1. januar 2022 til 31. desember 2025, beregnes merverdiavgift av den delen av vederlaget som overstiger kr 500 000.
Leveringstidspunktet er den dagen bilen er registrert på kunde i Kjøretøyregisteret. Dette gjelder selv om det skulle gå noen dager før eieren får overlevert bilen fysisk.
Se emnet Salg av nye elektriske kjøretøy (elbil mv.) fra forhandler i Sticos Oppslag for mer informasjon. Har du ikke tilgang til Sticos Oppslag kan du prøve gratis.