Hopp til innhold
Sticos logo
Logg inn

Feilperiodisering kan koste!

Rådgiver i Sticos

Innrapportering av inngående merverdiavgift på feil termin kan i verste fall medføre tapt fradragsrett.

Når skal merverdiavgiften tas med i omsetningsoppgaven? 

Etter merverdiavgiftsloven § 15-9 skal merverdiavgiften tas med i mva-meldingen for den terminen dokumentasjon er utstedt. Det vil si at inngående merverdiavgift tas med i den terminen som fakturaen er datert, uavhengig av når levering har skjedd. Faktura datert juli  må følgelig medtas i mva-meldingen for 4. termin samme år. 

Dette forutsetter at fakturaen er utstedt snarest mulig og senest 30 dager etter levering av varer. Vareleveranser som faktureres månedlig, kan faktureres innen 15 virkedager i måneden etter leveringsmåneden. 

Tilsvarende gjelder utstedelse av faktura ved salg av tjenester: Faktura utstedes snarest mulig og senest en måned etter levering.  For tjenester som leveres fortløpende skal faktura utstedes senest en måned etter utløpet av den ordinære merverdiavgiftsterminen. Husk at faktura som omhandler merverdiavgiftspliktige varer og tjenester som hovedregel ikke kan utstedes med merverdiavgift før ved levering.

Dersom fakturering og levering skjer i to ulike terminer, skal det skje en periodisering ut fra regnskaps- og skattemessige prinsipper. Leveringsdato legges dermed til grunn for den regnskapsmessige og skattemessige rapporteringen, mens det er fakturadato som brukes ved rapportering av merverdiavgiften.

Hva skjer hvis merverdiavgiften tas med i en senere termin?

Mange virksomheter har rutiner og attestasjonsordninger som medfører at det går noe tid fra faktura er utstedt og til den er endelig postert i regnskapet. Det kan også forekomme at fakturaen blir forlagt slik at man ikke får bokført fakturaen i rett termin. Siden merverdiavgiften skal tas med i den terminen som fakturaen er datert, er ikke fakturaen rettidig fradragsført. Dette kan i verste fall medføre at virksomheten blir nektet fradrag for inngående merverdiavgift, og må sende inn en endringsmelding for den terminen som merverdiavgiften skulle vært innrapportert for å få fradraget. 

Mer kunnskap om fradrag og merverdiavgift? Sjekk ut nettkurset: Fradragsrett for inngående merverdiavgift.

Kan fakturen tilbakedateres?

Dokumentasjonsdato er i utgangspunktet dato for utstedelse av fakturaen. Men et salgsdokument som utstedes innen de femten første virkedagene i måneden kan angi siste dato i forutgående måned som fakturadato. Forutsetningen er at varen eller tjenesten er levert på det tidspunktet som fakturaen dateres. Slik tilbakedatering av fakturaer er særlig praktisk ved et årsskifte: Leveranser sist i desember kan få fakturadato 31.12 selv om fakturaen rent faktisk utstedes i januar året etter. 

Mer om temaet finner du i Sticos Oppslag: Tidfesting av merverdiavgift. 
Har du ikke tilgang, kan du prøve helt uforpliktende

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.