Hopp til innhold
Sticos logo
Logg inn

Forslag om endringer i firmabilbeskatningen fra 2027

Rådgiver i Sticos

Regjeringen foreslår å endre reglene for beskatning av firmabil fra 2027. Dagens modell, hvor den skattepliktige fordelen beregnes med 30 % av bilens listepris opp til en bestemt grense og 20 % av overskytende beløp, foreslås erstattet av en ny modell der den skattepliktige fordelen beregnes som summen av to komponenter; en bilpriskomponent avhengig av bilens listepris som ny og en kostnadskomponent avhengig av motortype.

Forslaget innebærer dermed at det ikke lenger bare er bilens listepris som får betydning. Om bilen går på strøm, bensin eller diesel eller er en ladbar hybrid, vil også påvirke den skattepliktige fordelen direkte.

Ny sjablong - to komponenter

Etter forslaget skal den årlige skattepliktige fordelen beregnes med 20 % av bilens listepris som ny med tillegg av en fast kostnadskomponent som avhenger av motortype. Dette gjør selve beregningen enklere, samtidig som kostnadsforskjeller mellom ulike motortyper blir synlige i beskatningen.

Kostnadskomponenten foreslås satt til:

  • Elbil: 16 200 kroner
  • Ladbar hybrid: 22 400 kroner
  • Dieselbil: 28 100 kroner
  • Bensinbil: 39 700 kroner

Beløpene skal reflektere kostnader ved privat bilhold som ikke nødvendigvis øker i takt med bilens listepris. Det er lagt til grunn en årlig privat kjørelengde på 15 000 kilometer. Kostnadskomponentene skal etter forslaget fastsettes i forskrift og justeres årlig med anslått prisvekst.

Eksempel:

For en ansatt som har firmabil (elbil) med listepris på kr 600 000, vil dagens firmabilbeskatning medføre en skattepliktig fordel i året på:
kr (370 300 x 30 %) + (229 700 x 20 %) = kr 157 030

Med den nye modellen blir skattepliktig fordel for den ansatte:
kr (600 000 x 20 %) + 16 200 = kr 136 200 

I dette eksemplet innebærer forslaget dermed at den årlige skattepliktige fordelen reduseres med kr 20 830.

Hadde firmabilen i stedet vært en bensinbil, ville skattepliktig fordel utgjøre: 
kr (600 000 x 20 %) + 39 700 = kr 159 700

Her øker den årlige skattepliktige fordelen med kr 2 670 med den nye modellen i forhold til dagens sjablong.

For ikke-ladbare hybrider skal kostnadskomponenten følge typen forbrenningsmotor, altså bensin eller diesel. Andre motortyper, for eksempel hydrogenbiler, skal få samme kostnadskomponent som elbiler.

Eldre biler og omfattende yrkeskjøring videreføres

Regjeringen foreslår ikke å endre reglene om reduksjon av listeprisen for eldre biler og ved omfattende yrkeskjøring. Det betyr dermed at beregningsgrunnlaget fortsatt skal reduseres til 75 % av bilens listepris når bilen er eldre enn tre år, eller når dokumentert yrkeskjøring overstiger 40 000 km i året.

Med den nye sjablongen vil bare bilpriskomponenten påvirkes. Kostnadskomponenten kommer i tillegg og skal ikke reduseres.

Endringen foreslås med virkning fra 2027

Endringene i sjablongbeskatningen av firmabil er foreslått med virkning fra og med inntektsåret 2027. Forslaget må vedtas av Stortinget før endringene blir endelige.

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.