Hopp til innhold

Har du kontroll på personallistene?

- Rådgiver i Sticos

Manglende eller mangelfullt førte personallister kan koste dyrt hvis Skatteetaten kommer på besøk.

Skattepatruljen i Skatteetaten fant feil hos 84 av 168 kontrollerte serveringssteder i en stor kontrollaksjon i julebordsesongen.

Disse virksomhetene  ligger an til å få gebyr på til sammen 1,2 millioner kroner for manglende føring av personallister. I tillegg krevde Skatteetaten inn om lag 1 million kroner i ubetalte skatte- og avgiftskrav i forbindelse med kontrollene. 

I Sticos Oppslag finner du en utfyllende oversikt over hva personallistene må inneholde og hvordan de må oppbevares.


Hvem har plikt til å føre personallister

Serveringssteder, catering, frisørvirksomhet og skjønnhetspleiere samt bilverksteder og bilpleievirksomheter må føre personallister. Personallisten skal vise en oversikt over alle som arbeider i virksomheten, inkludert ulønnet og innleid personale. Den skal vise når den enkelte starter og avslutter arbeidsdagen. Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være tilgjengelig for kontroll i hele virksomhetens åpningstid. 

Lær mer om personallister med vårt nettkurs: Personallister og annen tidsregistrering

Gebyr ved manglende eller mangelfulle personallister

Gebyr for mangler ved personallisten er ti rettsgebyr for første overtredelse. Ved gjentagelse innen tolv måneder er gebyret 20 rettsgebyr. I tillegg kommer to rettsgebyr for hver person som mangler i listen ved kontroll. Ett rettsgebyr er 1 277 kroner for 2024.

Serveringsløyvet kan bli inndratt

Skatteetaten er også i dialog med lokale løyvemyndigheter både før og etter kontrollene. Virksomheter med grove brudd på skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen kan risikere at serveringsløyvet blir inndratt. 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.