Skattepatruljen i Skatteetaten fant feil hos 84 av 168 kontrollerte serveringssteder i en stor kontrollaksjon i julebordsesongen.
Disse virksomhetene ligger an til å få gebyr på til sammen 1,2 millioner kroner for manglende føring av personallister. I tillegg krevde Skatteetaten inn om lag 1 million kroner i ubetalte skatte- og avgiftskrav i forbindelse med kontrollene.
I Sticos Oppslag finner du en utfyllende oversikt over hva personallistene må inneholde og hvordan de må oppbevares.
Hvem har plikt til å føre personallister
Serveringssteder, catering, frisørvirksomhet og skjønnhetspleiere samt bilverksteder og bilpleievirksomheter må føre personallister. Personallisten skal vise en oversikt over alle som arbeider i virksomheten, inkludert ulønnet og innleid personale. Den skal vise når den enkelte starter og avslutter arbeidsdagen. Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være tilgjengelig for kontroll i hele virksomhetens åpningstid.
Lær mer om personallister med vårt nettkurs: Personallister og annen tidsregistrering
Gebyr ved manglende eller mangelfulle personallister
Gebyr for mangler ved personallisten er ti rettsgebyr for første overtredelse. Ved gjentagelse innen tolv måneder er gebyret 20 rettsgebyr. I tillegg kommer to rettsgebyr for hver person som mangler i listen ved kontroll. Ett rettsgebyr er 1 277 kroner for 2024.
Serveringsløyvet kan bli inndratt
Skatteetaten er også i dialog med lokale løyvemyndigheter både før og etter kontrollene. Virksomheter med grove brudd på skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen kan risikere at serveringsløyvet blir inndratt.