Skal gjenutførsel rapporteres i mva-meldingen?
Gjenutførsel er når en vare er innført til landet for reparasjon, bearbeiding eller midlertidig bruk og deretter sendes ut igjen i samme eller bearbeidet stand. Gjenutførsel er ikke en omsetning og skal ikke rapporteres i mva-meldingen.
Det er kun ved innførselen det skal beregnes innførselsmerverdiavgift, det er altså ingen beregning av merverdiavgift ved gjenutførselen. Når varen innføres vil dette fremgå som innførsel på deklarasjonsoversikten. Hvilken verdi og mva.-sats som skal legges til grunn ved beregning av innførselsmerverdiavgiften avhenger av type vare og årsaken til at varen er midlertidig innført. Se mer om beregning av innførselsmerverdiavgift ved midlertidig innførsel i Sticos Oppslag.
Har du ikke Sticos Oppslag? Prøv gratis i 7 dager ved å registrere deg her
Skal gjeninnførsel oppgis i mva-meldingen?
Gjeninnførsel er når en vare er sendt ut av landet for reparasjon, bearbeiding eller midlertidig bruk og deretter tas inn igjen i samme eller bearbeidet stand. I disse tilfellene skal utførselen altså ikke behandles i regnskapet eller mva.-meldingen. Ved gjeninnførselen skal det som regel beregnes innførselsmerverdiavgift med mindre det foreligger et fritak, for eksempel ved gjeninnførsel i uforandret stand. Grunnlaget skal likevel alltid oppgis i mva.-meldingen. Når varen gjeninnføres vil dette fremgå som gjeninnførsel på deklarasjonsoversikten. Også her vil verdien som skal legges til grunn ved beregning av innførselsmerverdiavgiften være avhengig av årsaken til at varen er gjeninnført. Se mer om beregning av innførselsmerverdiavgift ved gjeninnførsel i Sticos Oppslag.
Lær mer om merverdiavgift på innførsel med vårt nettkurs: Innførsel av varer.