Hopp til innhold

Retting av feil i mva-meldingen

- Rådgiver i Sticos

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Mva-registrerte virksomheter kan kreve endring av merverdiavgiftsoppgjøret for tidligere terminer ved å sende inn ny fullstendig mva-melding.

Endringer fra og med 2022

For mva-meldinger fra og med 2022 skal endringene innrapporteres ved å levere en ny fullstendig mva-melding for aktuell termin. Mva-meldingen leveres enten via regnskapssystemet eller skatteetaten.no. Sist leverte melding vil alltid være gjeldende. 

Skatteetaten har angitt to alternative måter å rapportere fra en lukket regnskapsperiode:

  1. Gjenåpne perioden og bokføre de nye opplysninger i denne perioden, før perioden lukkes på nytt. 
  2. Registrere transaksjonen i ny periode, gitt at regnskapssystemet har funksjonalitet som gjør at transaksjonene kan skilles ut på riktig periode. 

Praksis til og med 2021

For mva-meldinger for 2021 og tidligere år kan endringen gjøres enten ved å sende inn en tilleggsmelding eller ny fullstendig korreksjonsmelding for vedkommende termin. Slik tilleggsmelding eller korreksjonsmelding leveres via Altinn (www.altinn.no)

Se mer om retting av feilføringer i Sticos Oppslag. Har du ikke tilgang kan du prøve gratis i 7 dager. 

Klikk her for å prøve Sticos Oppslag gratis i 7 dager

 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.