Utkast til nye, forenklede ESRS
3. desember 2025 oversendte EFRAG sitt tekniske råd til EU-kommisjonen med et nytt og forenklede sett av ESRS-standarder. Endringene er en del av Kommisjonens Omnibus-initiativ og bygger på erfaringer fra første rapporteringsår og mer enn 700 høringssvar. Målet er å redusere rapporteringsbyrden og øke nytteverdien for brukerne av rapportene, men samtidig styrke europeisk konkurransekraft.
Hovedtrekkene i forenklingene:
- 61 % reduksjon i obligatoriske datapunkter
- Alle frivillige opplysninger fjernes
- Dobbel vesentlighetsanalyse forenkles, med klarere veiledning og færre dokumentasjonskrav
- Mer prinsippbaserte standarder for narrativ rapportering, spesielt om policyer, tiltak og mål
- Sterkere fokus på nytteverdi gjennom prinsippet om rettvisende bilde
- Kortere og tydeligere standarder, som skal være enklere å forstå og implementere
- Økt fleksibilitet i verdikjeden, hvor preferansen for direkte innhentede data fjernes og bruk av estimater tillates
- Bedre samsvar med ISSB-standardene.
Dette forslaget representerer et tydelig skifte fra tung etterlevelse av krav til utarbeidelse av informasjon som gir beslutningsverdi for brukerne. EU-kommisjonens neste steg er å utarbeide en delegert rettsakt som reviderer dagens ESRS-standarder. Mens dette arbeidet pågår, må rapporteringen for regnskapsåret 2025 følge eksisterende ESRS-standardene som er gjeldende per i dag.
Det er forventet at de forenklede standardene skal gjelde fra rapporteringsåret 2027.
Endringer som som allerede gjelder for 2025
EU har vedtatt en Quick Fix som gjør at foretak i bølge 1 ikke skal rapportere mer i 2025 enn i 2024, og flere planlagte krav er utsatt. I tillegg gir stopp klokken-direktivet en pause i rapporteringsplikten for foretak i bølge 2 og 3, slik at virksomheter får mer tid til å forberede seg og vurdere behovet for frivillig rapportering. Les mer om dette i Sticos Oppslag. Har du ikke tilgang til Sticos Oppslag kan du prøve gratis.
Les også: Bærekraftsrapportering - regler i endring
Status per desember 2025: terskelverdier, trilogforhandlinger og VSME
EU-forhandlingene om hvem som skal omfattes av CSRD, peker mot betydelig høyere terskelverdier:
| Ansatte | Omsetning | Balansesum | |
| EU-kommisjonens opprinnelige forslag | Mer enn 1000 ansatte | 50 mill EUR | 25 mill EUR |
| Europarådets forhandlingsposisjon | 1000 ansatte | 450 mill EUR | - |
| EU-parlamentets forslag | 1750 ansatte | 450 mill EUR | - |
En endring i terskler vil uansett gjøre at et betydelig antall foretak vil falle utenfor rapporteringsplikten.
Kort status for VSME og veien videre
VSMEer anbefalt av EU-kommisjonen og Finansdepartementet som den foretrukne, frivillige rapporteringsstandarden for foretak med færre enn 250 ansatte. Standarden er vesentlig enklere enn ESRS og gir et proporsjonalt rammeverk for virksomheter som ønsker frivillig rapportering av bærekraftsinformasjon.
For mange vil VSME være et passende nivå. Likevel kan enkelte større foretak, som ikke omfattes av CSRD, men fortsatt klassifiseres som store eller mellomstore etter regnskapsloven, trenge en mer tilpasset tilnærming. Det gjelder særlig virksomheter som påvirkes av krav fra rapporteringspliktige kunder, konsern med CSRD-plikt, er avhengig av finansiering eller har vesentlig påvirkning eller risiko i verdikjeden.
For foretak som er for store for VSME i dagens form, men likevel utenfor CSRD, er det ennå ikke avklart hvilket rammeverk EU vil anbefale. Inntil videre anbefales det at disse gjør en selskapsspesifikk vurdering rundt hva som er hensiktsmessig. For mange vil dette innebære:
- å bruke VSME som et minimumsnivå
- å supplere med enkelte ESRS-elementer eller GRI
- å sikre at rapporteringen møter krav fra kunder, banker og andre interessenter
EU har varslet en kommende delegert rettsakt basert på VSME for denne gruppen, men detaljer er fortsatt uklare.
Se mer om dette her i Sticos Oppslag.
Styrket implementeringsstøtte: ESRS Knowledge Hub
Samtidig lanserer EFRAG ESRS Knowledge Hub, en digital portal som samler alt ESRS-innhold på ett sted.