Hopp til innhold

Derfor bør du som regnskapsfører hjelpe kundene med lønn og personal

- Avdelingsleder ved fagavdelingen i Sticos

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Norske virksomheter mangler ofte kapasitet og kompetanse til å følge opp personalområdet godt nok. Her kan du som regnskapsfører spille en viktig rolle.

Ved inngangen til 2024 var 90,2 prosent av virksomhetene i Norge ni ansatte eller færre. Mange av disse virksomhetene har ikke egne ressurser til å følge opp personalområdet.

- Ansvaret faller som regel på en daglig leder som verken har kapasitet eller forutsetninger til å holde seg oppdatert på alle lover og regler som gjelder. Samtidig stiller samfunnet og arbeidstakere stadig større krav. Profesjonell og god personaloppfølging kan være et viktig konkurransefortrinn for å få tak i og beholde attraktive ressurser. Gjennom sin kunnskap om virksomheten og lovverket, har regnskapsføreren et stort potensial til å bli personalrådgiveren de mindre virksomhetene trenger, sier Richard Zetterstrøm i regnskapsbyrået Aider. Han har lang erfaring med kundeutvikling og bedriftsutvikling.

GRATIS SJEKKLISTE FOR REGNSKAPSFØRER: Viktige tema i dine kundemøter

Oppsigelser, HMS og lønnssamtaler

Ved å tilby bistand innenfor lønn- og personalområdet, knytter regnskapsfører seg tett til kunden og kan gi dem stor verdi. Personalområdet er stort og omfattende. Likevel mener Zetterstrøm at regnskapsfører har gode forutsetninger for å bistå med de fleste oppgavene, som blant annet: 

  • Ansettelseskontrakter

  • Struktur og innhold i medarbeider- og lønnssamtaler

  • Pensjonssparing

  • Fordeler i arbeidsforhold

  • GDPR

  • Oppsigelser

  • HMS-arbeid

- Som rådgiver må regnskapsfører identifisere de områdene som er gjentakende og viktigst for den enkelte kunde. På den måten jobber du kontinuerlig sammen med kunden for å forbedre innhold og prosesser. Over tid kan du som regnskapsfører bli det naturlige valget som diskusjonspartner og personalrådgiver, forklarer Zetterstrøm. 

Viktig med HR-system og eksperthjelp

- Hvilken kompetanse trenger regnskapsføreren for å kunne bistå med lønn- og personaloppgaver?

- De fleste regnskapsførere har den faglige kompetansen og kunnskapen som skal til for å være en god personalrådgiver. Det handler mer om å skape de gode relasjonene, stille de riktige spørsmålene og få satt ting i system. Jeg vil si at den viktigste kunnskapen er å forstå når man bør søke bistand. Oppstår det konflikter så kan tolkning av regelverk være komplisert. Da er det viktig at man har et oppdatert HR-system som gir deg svar, og at man har knyttet til seg eksperter innen for eksempel arbeidsrett, HR, HMS eller lønn, som kan støtte deg som regnskapsfører og din kunde, sier Zetterstrøm.

Bli en bedre rådgiver med Sticos Komplett! Et prisgunstig abonnement for regnskapsførere hvor du får Sticos Oppslag, Sticos Proff, Sticos Rapport, Sticos Likviditet, Sticos Personal og alle våre nettkurs

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.