Hopp til innhold

Derfor bør regnskapsføreren velge fastpris fremfor timespris

- Avdelingsleder ved fagavdelingen i Sticos

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Digitaliseringen er tidenes mulighet til å ta tilbake den gode kunderelasjonen. Men for å lykkes bør regnskapsbyrået velge en prismodell med fastpris, mener Siri Bratvold i Sticos.

Hvem skal sitte igjen med gevinsten av effektiviseringen som skybaserte løsninger og automatisering fører med seg, spør Siri Bratvold som er Head of Customer Success i Sticos. Regnskapsbyrået, selvfølgelig!

- Digitaliseringen frigjør tid for regnskapsføreren. I tillegg til å jakte nye kunder, bør man også bruke noe av den ledige tiden til å tilføre mer verdi gjennom nye tjenester, i de allerede etablerte kunderelasjonene. Da er fastpris det eneste fornuftige, og for kunden betyr fastpris en solid forutsigbarhet på likviditeten, sier Bratvold.

Sticos Komplett er en prisgunstig og solid pakkeløsning for regnskapsførere, slik at du som regnskapsfører kan tilby nye tjenester til dine kunder

- Timespris belønner treghet

Den britiske salgs- og markedsføringseksperten James Ashford har gitt ut bestselgende bøker om hvilke strategier som er de mest lønnsomme for regnskapsbyrå. Ashford mener at byråer som velger timespris belønner treghet. Han er helt tydelig på at timesprisen er død i en tid med stadig mer automatisering og digitalisering.

- Timespris fører til at regnskapsfører kan utføre de tradisjonelle oppgavene sakte, uten å frigi tid til å teste nye forretningsområder, sa Ashford i et foredrag under årets Overskudd arrangert av Regnskap Norge.

Han hevder at langsiktige kunderelasjoner er det viktigste. Han får støtte fra Siri Bratvold i Sticos.

- Ved å ha en prismodell basert på timer blir de meningsfulle samtalene med kunden borte, rett og slett fordi det ikke er tid eller rom for det. Regnskapsfører er eksperten på økonomiske spørsmål som kunden sitter på. Da må det skapes en arena hvor det er rom for utveksling av innspill og utfordringer, og hvor regnskapsfører får vist den brede kompetansen sin og hvor man kan synliggjøre sine tjenester, sier Bratvold.  

Særlig mener hun at flere regnskapsbyrå bør tilby tjenester særlig innenfor personal og administrasjon.

GRATIS SJEKKLISTE FOR REGNSKAPSFØRER: Viktige tema i dine kundemøter

- Utrolig effektivt

Regnskapsbyråer bør ha som mål å kun skal tilby fastpris innen få år, og inngå kundeavtaler med et fast månedlig honorar basert på et avtalt volum og avtalt servicegrad.

- Går vi noen år tilbake, var ikke markedet klart for et slikt prissystem, men nå begynner markedet å bli modent, sier Bratvold.

- Med å tilby fastpris kan byråer prise nye kunder i løpet av veldig kort tid. Det er utrolig effektivt og gir en forutsigbarhet for kunden sammenlignet med tradisjonell timespris.  

LES OGSÅ: Slik blir du som regnskapsfører en bedre rådgiver for kundene dine

Få aktuelle nyheter innen personal, regnskap, økonomi og personvern. Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Sticos på Facebook og LinkedIn 

 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.