Hopp til innhold

Falske fakturaer i ferieavviklingen

- Rådgiver i Sticos

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Svindlere er oppfinnsomme og prøver stadig nye måter å komme igjennom fakturakontrollene. Det er viktig med gode interne rutiner.

Svindlere prøver stadig nye metoder og blir mer og mer oppfinnsomme for å komme igjennom fakturakontrollene til bedrifter, kommuner og fylkeskommuner. De spiller ofte på fristelser, frykt for manglende levering og ikke minst tillit til kjente firmanavn.

Det er viktig med gode interne rutiner og ikke minst nå i ferieavviklingen med sommervikarer.

Les mer om fakturakontroll i emnet «Dokumentasjon av kjøp» i Sticos Oppslag Kommune eller Sticos Oppslag.
Har du ikke tilgang til  oppslagsverkene kan du kontakte oss for en uforpliktende gjennomgang. Se her for mer informasjon: Sticos Oppslag Kommune eller Sticos Oppslag

Falske "ekte" fakturaer

Svindlere stjeler bedriftspost på jakt etter papirfakturaer og de skanner eller produserer en digitalt likelydende faktura med et annet kontonummer og sender fakturaen på nytt. Svindelen kan først bli oppdaget når purringen kommer fra den opprinnelige fakturautstederen. Da er det for sent. Pengene er da tømt fra konto og pengene ført videre uten sporing.

Telenor er en av leverandørene som har blitt utnyttet og skriver «Nok en gang misbruker svindlere Telenors merkenavn i forsøket på å loppe deg for penger og/eller kortdetaljer.» Folk flest har stor tillit til Telenor og antar at fakturaer fra slike selskaper er ok. Som på så mange andre svindelforsøk så er også disse fakturaene utstyrt med korte frister med trussel om stenging dersom kunden ikke følger opp.

Dersom det kommer et nytt bankkontonummer på en leverandørfaktura så kan dette enklest kontrolleres ved en henvendelse til virksomhetens hovedbankforbindelse. Det er også greit å ta kontakt med leverandøren og sjekke om det er korrekt at de har skiftet kontonummer.

FÅ GRATIS E-BOK: DETTE MÅ DU VITE OM FERIELOVENS BESTEMMELSER

Kjennetegn ved et selskap som driver med falsk fakturering:

  • Fremstår som seriøst, og er registrert i de rette registrene.
  • Omsetter tjenester (ikke varer).
  • Bruker underleverandører, ofte i flere ledd.
  • Har svært lave lønnskostnader og høy andel av fremmedtjenester.
  • Bytter revisor ofte.
  • Bruker utenlandsk arbeidskraft med falsk identifikasjon.

Kjennetegn på underleverandører som sender fiktive fakturaer:

  • De fleste er enkeltpersonforetak (ENK) eller norskregistrert utenlandsk foretak (NUF).
  • Fakturateksten er ofte ullen, slik som «utførte tjenester». I praksis viser det seg at det ikke er utført noen jobb.
  • Kontaktinformasjonen på fakturaen er mangelfull.
  • Ingen registrerte ansatte (i Aa-registeret).
  • Leverer ikke momsoppgaver, og har gjerne årstermin.
  • Leverer ikke ligningsoppgaver/næringsoppgaver.
  • Har ikke regnskapsfører.

Samtidig må vi huske at det er flere av disse punktene som gjelder for mange lovlydige bedrifter. Men merk dere punkt 2 om hvordan de beskriver hva som er levert eller utført. De seriøse bedriftene beskriver hva de faktisk har levert og gjort, det står sjeldent diverse tjenester eller utførte tjenester.

Få aktuelle nyheter innen personal, regnskap, økonomi og personvern. Følg Sticos på FacebookLinkedIn og meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.