Hopp til innhold

Det å være tett på kundene er nøkkelen til suksess

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Sticos ansetter flere UX-designere for å ha tettere og fortløpende dialog med kundene. Målet er enda mer brukervennlige produkter.

- Vi ønsker i større grad å sette oss inn i hverdagen til kundene våre for å kunne identifisere de utfordringene de har. Det er jo vesentlig at vi treffer med løsningene vi lager. Fra før har vi unik fagkompetanse og et stort miljø med dyktige systemutviklere, og med denne satsingen vil vi nå bli enda mer kundedrevet, sier Fredrik Aakvik som er avdelingsleder i Sticos. 


I løpet av de siste månedene har han ansatt flere UX-designere i teknologi- og kompetanseselskapet som holder til i Trondheim. UX-design, eller user experience design, handler om å optimalisere totalopplevelsen en bruker har i møte med et digitalt produkt, en tjeneste eller et system. Ved bruk av designmetodikk, markedsundersøkelser, strategi og kreative prosesser bidrar designerne til nytenking og innovasjon. Målet er å ta tak i kompleksitet og gjøre det forståelig for folk flest.

En av de nyansatte i Sticos er Ingrid Ødegaard, som hovedsakelig skal jobbe med forbedringer i Sticos Oppslag og Sticos Oppslag Kommune

-  Vi kommer blant annet til å opprette et brukerpanel med representanter fra ulike målgrupper. Disse kundene vil følge prosessen; være med på brukerintervjuer, workshoper og tester. 


- Digitale produkter vil alltid oppleves ulikt. Hvordan vet du at du finner den beste løsningen?

- Som UX-designer tester jeg gjerne løsningen på brukerne flere ganger underveis i prosessen, og jobber stadig med videreutvikling. Det beste produktet eller tjenesten er aldri ferdig utviklet. Det er en kontinuerlig prosess der man hele tiden tester løsningen på brukere for så å forbedre. Det som oppleves nyttig og brukervennlig i dag, trenger ikke å dekke behovene til neste år, forklarer hun.  

For et godt UX-design leverer ikke bare funksjonalitet, knapper og navigasjon, ifølge Ødegaard.  

- Det handler også om å skape en god totalopplevelse gjennom visuell kommunikasjon. Her tenker en UX-designer på hvilket etterlatt inntrykk ønsker vi at brukerne skal sitte igjen med. Min ambisjon er ikke bare å levere til forventning, men å begeistre og engasjere våre kunder. Først da har jeg gjort en god jobb. Det å være tett på kundene er nøkkelen til suksess. 

Sticos har de siste årene hatt en voldsom vekst i den digitale satsingen. I 2015 var det 15 systemutviklere i bedriften. I dag jobber over 40 systemutviklere kontinuerlig med å skape gode brukeropplevelser i produktene.

NY JOBB? Se våre ledige stillinger her

- Som designer er det utrolig nyttig å være tett på utviklerne, slik at man sikrer at brukerperspektivet er godt ivaretatt gjennom hele prosessen. Jeg er glad for å ha blitt tatt imot av en organisasjon som ser verdien i å satse på UX og ønsker å løfte brukeropplevelsen for sine kunder. Som ny designer i Sticos opplever jeg en kultur som er åpen og gjestfri, med en god blanding av humor og fokus, sier Ødegaard.  

LES OGSÅ: Historien om Sticos

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.