Hopp til innhold

Muntlig arbeidsavtale er ikke nok

- Advokat og rådgiver i Sticos

Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Kravet om skriftlig arbeidsavtale gjelder uavhengig av om arbeidstakeren ansettes fast eller midlertidig.

Sommeren er ferietid for mange, for andre åpner den muligheten for sommerjobb og for noen det første møtet med arbeidslivet. Hver sommer er det arbeidstakere som arbeider uten skriftlig arbeidsavtale. Som ny i arbeidslivet har man ikke alltid oversikt over alle sine rettigheter og plikter.

En muntlig arbeidsavtale er bindende. Men det fremgår av arbeidsmiljøloven at alle arbeidstakere har krav på skriftlig arbeidsavtale, uavhengig av om arbeidsforholdet er fast eller midlertidig, på heltid eller deltid.

Les også: Snart ferietid - ansette vikar? 

Formålet med den skriftlige arbeidsavtalen er at opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet skal være tydelig for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Skriftlighet reduserer risikoen for misforståelser, og kan virke konfliktforebyggende.

FÅ GRATIS E-BOK: Dette må du vite om ferielovens bestemmelser

Loven stiller krav til innholdet i den skriftlige arbeidsavtalen

Det er arbeidsgiver som skal utarbeide et utkast til arbeidsavtale, som tilfredsstiller lovens minimumskrav til innhold.

Loven krever at alle opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet skal inntas i arbeidsavtalen. I arbeidsmiljøloven § 14-6 og 14-7 er det gitt eksempler på opplysninger som skal inntas i arbeidsavtalen, blant annet hvem som er part i avtalen, arbeidstid og lønn m.m. 

Er det forhold som ikke er av vesentlig betydning, men partene likevel ønsker å ta inn i arbeidsavtalen, er ikke loven til hinder for at også slike opplysninger inntas.

Arbeidstaker har rett til å ha med seg bistand under utarbeidelsen av arbeidsavtalen, eksempelvis en tillitsvalgt.

Når partene er enig om arbeidsavtalens innhold, utarbeides arbeidsavtalen på dette grunnlag og signeres av partene.

Lær mer om arbeidsavtaler i nettkursene Innføring i arbeidsrett eller Arbeidsavtale

Skriftlig arbeidsavtale må inngås innenfor lovens frist

Arbeidsmiljøloven oppstiller frister for hvor lenge partene kan vente med å inngå skriftlig arbeidsavtale. 

I arbeidsforhold som er planlagt å vare mer enn en måned, skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest sju dager etter at arbeidsforholdet begynte.

I tilfeller der arbeidsforholdet skal vare under en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal skriftlig arbeidsavtale inngås umiddelbart.

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.